پرواز برای کودکان یک تجربه جدید و تازه است، اما زمانیکه مسافر یک کودک با اختلال طیف اتیسم است و از آنجاییکه فرودگاه یک مکان شلوغ و پرتردد است خانواده باید برای انجام مسافرت هوایی آمادگی قبلی داشته باشند، همچنین همکاری والدین با کارمندان در بخش های مختلف از جمله دریافت کارت پرواز و تحویل چمدان ها، گذراندن گیت امنیتی و سوار شدن به هواپیما اهمیت ویژه ای دارد. با توجه به علائم و ویژگی های کودکان اتیسم، کارمندان فرودگاه و ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل هوایی لازم است شناختی درباره اختلال اتیسم داشته باشند. اتیسم اختلال عصبی_رشدی است که با طیف وسیعی از علائم بروز پیدا می کند و ارتباطات و رفتارهای فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم این اختلال معمولا در سه سال اول زندگی ظاهر می شود.
از علائم اصلی این اختلال که معمولا در همه افراد اتیسم مشترک است عبارتند از:
- اشکال در برقراری ارتباط چه به صورت کلامی و چه به صورت غیرکلامی
- اشکال در تعاملات اجتماعی و درک موقعیت اجتماعی
- مشکلات حسی: حساسیت به صدا، نور، بو، لمس و بافت های مختلف
- انجام رفتارهای تکراری و کلیشه ای مانند چرخاندن اشیاء
- مقاومت به تغییر
- مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، آسیب به خود یا دیگران
خانواده ی کودکان اتیسم نیز در زمان های خاص یا مسافت های طولانی از هواپیما استفاده می کنند. هنگام سفر هوایی لازم است کودک اتیسم بداند چه مراحلی را در فرودگاه و بخش پروازی می گذراند و چه روندی در انتظار او است بویژه اگر کودک در برابر تغییر مقاومت دارد و اولین بار است که سفر هوایی را تجربه می کند، بنابراین باید اقدامات لازم قبل از سفر و در حین سفر را همراه با کودک اتیسم خود انجام دهید. در اینجا توصیه و پیشنهاداتی برای والدین کودکان اتیسم جهت تسهیل در سفر هوایی ارائه می شود: