طراحی سایت
X

سوالات متداول

جانمایی های مهم و پرمتقاضی ترمینال:

  • بانک: 

    در سالن عمومی و طبقه همکف 3 بانک ملی، تجارت، سامان مستقر می‌باشند.
  • صرافی: 

    تنها صرافی فرودگاه در سالن خروجی و در کنار گیت ورودی شرق مستقر می‌باشد.
  • امانات بار: 

    دفتر امانات بار در سالن ورودی جنب بانک سامان وجود دارد، گفتنی است خدمات کافی نت نیز در همین محل ارائه می شود.
  • قرنطینه دامپزشکی و گیاهی: 

    قرنطینه دامی در سالن ورودی A و قرنطینه گیاهی در سالن ورودی B مستقر می‌باشند.
  • ایستگاه مترو: 

    ایستگاه مترو شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) در پل ارتباطی موجود در سالن خروجی ترمینال قرار دارد.
  • دفاتر شرکت های هواپیمایی: 

    بخشی از دفاتر هواپیمایی در راهروی دفاتر واقع در طبقه میانی ترمینال و برخی دیگر در سمت غربی سالن ورودی و در راهروی کنار رستوران واقع شده اند.
  • استندهای شارژ موبایل: 

    استند های شارژ تلفن همراه در سالن خروجی ، در کنار گیت های بازرسی پلیس و در سالن CHECK-IN در میان ردیف های کانتر مستقر می‌باشند.
  • صندوق پست: 

    در ترمینال 2 صندوق پست در سالن های ورودی و خروجی موجود می باشد که جانمایی آن ها در بیرون از سالن،در بین درب های ورودی می باشد.

فرآیندهای مهم و پر مراجع پروازی

مراحل اخذ کارت پرواز

کلیه مراحل انجام پرواز خروجی در طبقه فوقانی ترمینال(سالن خروجی) انجام می گیرد. مسافر بعد از ورود به سالن خروجی می بایست پس از گذر از گیت های بازرسی پلیس ،وارد سالن CHECK-IN شود. در این سالن 46عدد کانتر پذیرش بار مسافر تعبیه شده که مسافر با مراجعه به دسک های راهنمای مسافر (سفیرمهربانی) و یا نمایشگر های اطلاعات پرواز موجود در سالن، ابتدا کانتر پرواز مورد نظر را پیدا کرده و سپس با مراجعه به کانتر مربوطه و ارائه بلیط و یا تصویر آن بهمراه پاسپورت خود، ضمن تحویل بار ، کارت پرواز خود را دریافت نماید.


مراحل سوار شدن به هواپیما

پس از اخذ کارت پرواز ،مسافر باید با در دست داشتن رسید پرداخت عوارض خروج به گیت های گذرنامه مراجعه نموده، و پس از طی بازرسی گذرنامه وارد سالن ترانزیت شده و در زمان مناسب به سمت گیت های سوارشدن به هواپیما رهسپار گردد.


طریقه پرداخت عوارض خروج

در ترمینال از 2 روش میتوان نسبت به پرداخت عوارض خروج اقدام نمود

  • با استفاده از دستگاه های الکترونیکی پرداخت عوارض موجود در سالن خروجی و سالن CHECK-IN مستلزم همراه داشتن کارت بانکی عضو شبکه شتاب
  • با مراجعه حضوری به باجه بانک ملی سالن CHECK-IN پول نقد

مراحل ثبت رجیستر تلفن همراه

گوشی هایی که برای نخستین بار وارد ایران شده باشند،جهت فعال سازی نیازمند پرداخت تعرفه گمرکی و ثبت در سامانه مورد نظر می باشند، پروسه ثبت گوشی اینترنتی می باشد که با مراجعه به واحد کافی نت در سالن ورودی انجام می پذیرد.


نحوه تهیه بلیط در داخل ترمینال

در داخل ترمینال می توان با مراجعه به آژانس مسافری مهماندار در سالن خروجی اقدام به تهیه انواع بلیط های خطوط هوایی نمود.الزم بذکر میباشد که شرکت های هواپیمایی ایران ایر و ترکیش ایرالینز در سالن ورودی و شرکت های هواپیمایی ماهان و آسمان در سالن CHECK-IN دارای دفتر فروش بلیط می باشند.


نحوه ی اتصال به وای فای عمومی ترمینال

جهت اتصال به شبکه وای فای عمومی ترمینال می توان به شبکه Asiatech Free Wifi وصل شد،بعد از اتصال ،بصورت خودکار صفحه ی مرورگر باز شده . پس از درج مشخصات فردی،اتصال برقرار می گردد.


فرآیند ترخیص حیوانات

جهت ترخیص حیوانات وارد شده همراه مسافرین، میباست با در دست داشتن اسناد هویتی و دامپزشکی حیوان مورد نظر به نزد پزشک دامپزشک مستقر در سالن ورودی A مراجعه نموده و پس از انجام معاینات و گرفتن تاییده های مربوطه، نسبت به ترخیص آن اقدام نمود.


فرآیند پیگیری بارهای تحویل نشده

در صورتی کهبارِ مسافر ورودی بنا به هر علتی تحویل مسافر نگردد، میبایست با تکمیل فرم های مربوطه نسبت به پیگیری بار خود اقدام نمایند.


مسافر ورودی از کدام سالن وارد می شوند

ترمینال مسافری دارای دوسالن ورودی A و B می باشد که بترتیب در غرب و شرق سالن همکف وجود دارند. مستقبلین می توانند با دانستن شماره پرواز مهمان خود، و بررسی نمایشگر های FIDS ویا مراجعه به دسک های راهنمای مسافر (سفیر مهربانی)، سالن ورودی پرواز مورد نظر خود را پیدا کرده و در سالن مربوطه منتظر ورود مسافر شوید.

چه زمان قبل از پرواز هواپیما باید در فرودگاه حاضر باشم؟

در پروازهای داخلی باید حداقل ١ ساعت قبل از پرواز هواپیما و در پروازهای خارجی ٣ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید و با مراجعه به متصدی کانتر مربوطه و با ارائه بلیط و کارت شناسایی، کارت پرواز خود را دریافت نمایید. قابل ذکر است ٤٠ دقیقه قبل از زمان پرواز، کانتر مربوطه بسته خواهد شد.

آیا باید در پروازهای داخلی هم کارت شناسایی ارایه کرد؟

بله؛ ارایه‌ی کارت شناسایی معتبر (شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه‌ی رانندگی یا گذرنامه) قبل از سوار شدن به هواپیما در زمان دریافت کارت پرواز و ورود به سالن ترانزیت در پروازهای داخلی ضروری است.

در فرودگاه های تهران برای سوار شدن به هواپیما به کدام ترمینال باید مراجعه کنم؟

ترمینال ١: کیش ایر، زاگرس ترمینال ٢: ایران ایر، ایران ایرتور، آتا، قشم ایر، معراج، نفت ترمینال ٤: ماهان، کاسپین، آسمان، اترک، تابان، سپاهان کلیه پروازهای خارجی با مبدا تهران از فرودگاه بین المللی امام خمینی انجام می شود.

اگر پس از حضور در فرودگاه در خصوص ساعت و شماره پرواز و یا سایر مسائل مربوط به پرواز دچار ابهام شدم به کجا مراجعه کنم؟

با توجه به امکان استفاده از نمایشگرهای متعدد اطلاعات پرواز در ترمینال مسافری فرودگاه شما می توانید به سادگی از اطلاعات مربوط به پروازتان مطلع شوید، اما چنانچه پس از مشاهده اطلاعات پروازها نیاز به راهنمایی داشتید می توانید با مراجعه به باجه های اطلاعات پرواز و یا راهنمای مسافر موجود در سالن ورودی، خروجی و ترانزیت از پرسنل مستقر درخواست راهنمایی نمایید.

اگر در خصوص امورات مربوط به پارکینگ ها نیاز به راهنمایی داشتم به کجا مراجعه کنم؟

چنانچه قبل یا بعد از پارک خودرو در پارکینگ فرودگاه نیاز به راهنمایی داشتید و یا نیاز به ارائه توضیحاتی در خصوص شرایط و محل پارک خودرو داشتید می توانید با مراجعه به دفتر پارکینگ واقع در طبقه زیرین ترمینال مسافری مسائل مربوطه را با پرسنل و مدیریت پارکینگ در میان گذارید.

اگر در خصوص شرایط و اطلاعات بلیط خریداری شده دچار مشکل یا ابهام شدم به کجا مراجعه کنم؟

چنانچه پس از حضور در فرودگاه متوجه مغایرت یا ابهام در خصوص اطلاعات بلیط خریداری شده شدید می توانید ضمن برقراری تماس با آژانس هواپیمایی ارائه دهنده به دفتر شرکت هواپیمایی مربوطه مستقر در سالن ورودی، راهروی شرکت های هواپیمایی مراجعه نمایید.

اگر در خصوص استفاده از خدمات رفاهی و فرودگاهی نیاز به راهنمایی داشتم به کجا مراجعه کنم؟

چنانچه پس از حضور در فرودگاه در خصوص امکانات و خدمات مورد ارائه و شرایط و نحوه ستفاده از آنها نیاز به راهنمایی داشتید و یا در حین استفاده از این خدمات دچار مشکل شدید، می توانید با مراجعه به دفتر مدیریت ترمینال واقع در ضلع شرقی سالن خروجی مسائل مربوطه را با پرسنل مستقر در میان گذاشته و درخواست راهنمایی نمایید.

اگر نیاز به گزارش موضوعی جهت پیگیری و برخورد با آن را داشتم به کجا مراجعه کنم؟

چنانچه در حین حضور در فرودگاه نیاز به حمایت قانونی داشتید و یا با اشخاص و شرایط غیر معمول مواجه شدید و یا قصد ارائه گزارش در خصوص وقوع جرم یا سوء استفاده احتمالی را داشتید، می توانید با مراجعه به دفتر حراست فرودگاه واقع در ضلع شرقی سالن خروجی و یا دفتر افسرنگهبانی پلیس فرودگاه واقع در سالن ورودی، موضوع مربوطه را با پرسنل مستقر در میان گذارید.

شرایط پروازهای بین المللی و خارجی چیست؟

در پروازهای بین المللی گذرنامه (پاسپورت) مسافرین باید حداقل دارای ٦ ماه اعتبار باشد و در غیر اینصورت مسئولیت ناشی از عدم توجه به آن بر عهده مسافر خواهد بود. همچنین در پروازهای بین المللی که مسافر اقامت یا ویزای کمتر از ٦ ماه در کشور مقصد را دارد باید نسبت به خرید بلیط برگشت نیز اقدام نماید و در صورت عدم رعایت این موضوع کلیه مسئولیت آن از جمله ممانعت در سوار شدن بر عهده مسافر خواهد بود. همچنین مسئولیت دریافت ویزا با توجه به قوانین کشور مقصد بر عهده خریدار بلیط می باشد و "زندگی" در این خصوص تعهدی ندارد.

قیمت بلیط هواپیما برای کودک و نوزاد چگونه است؟

بلیط های چارتری دارای دو نرخ است. قیمت بلیط برای نوزاد (زیر ٢ سال) که احتیاج به صندلی ندارد متفاوت است و بالاتر از ٢ سال بزرگسال محسوب می شود. بلیط های سیستمی دارای ٣ نرخ است. قیمت بلیط برای نوزاد (زیر ٢ سال)، کودک (٢ تا ١٢ سال) و بزرگسال (بالای ١٢ سال) متفاوت است. قابل ذکر است که برای نوزاد صندلی جداگانه اختصاص نمی یابد. هنگام خرید بلیط می توانید نوع چارتر یا سیستمی بودن آن را مشاهده نمایید و بلیط مورد نظر را انتخاب و خریداری نمایید.