X

این واحد در فرودگاه امام خمینی(ره) در سالن های ورودی A وBمستقر میباشد و وظیفه دارد در صورت مفقودی یا آسیب دیدگی در بار مسافر مراتب را به ایر لاین مربوطه گزارش نماید. جهت پیگیری ، مسافرین محترم می بایست در سالن های ورودی پس از دریافت جامه دان ها از روی غلتک در صورت کسر بار یا خسارت دیدن جامه دان در اسرع وقت و قبل از خروج از سالن به واحد امور جامه دان مراجعه و مشکل خود را به پرسنل جامه دان مربوطه اعلام نمایند تا پیگیریهای لازم صورت پذیرد.

  • رسید جامه دان
  • کارت پرواز
  • پاسپورت

نکات مهمی که مسافرین باید بدانند:

معیار تعهد خطوط هوایی بر اساس وزن جامه دان است و نه ارزش واقعی آن، لذا مسافرین محترم از قرار دادن اشیاء قیمتی مانند :وجه نقد، جواهرات، مدارک و اقلام شکستنی در جامه دان خودداری فرمایند.همچنین هنگام دریافت جامه دان در ایستگاه مقصد توجه داشته باشند به علت شباهت جامه دان ها با یکدیگر از طریق برچسب روی جامه دان خود با رسید تحویلی کانتر (تگ بار)اطمینان حاصل فرمایند.

(شرکت های هواپیمایی که خدمات جامه دان آنها را شرکت سامان انجام می دهد:قطر،کی ال ام، ایر فرانس، اوکراینی، عمان ایر، اطلس گلو بال، العراقیه، جرمنیا، کام ایر،سان اکسپرس، الناصریه،ای جی ان، شام وینگز،ماهان، معراج، تابان،کاسپین)

تلفن‌ها: 51007196-021
ساعات کاری: ٢٤ ساعته
ایمیل: saman.aero

جامه دان در هر فرودگاه واحدی است مربوط به خدمات فرودگاهی که در تمام فرودگاههای دنیا در محل ترمینال ورودی تعبیه شده که مسئولیت سرویس دهی در مورد بارهای مفقودی و یا آسیب دیده مسافران را بر عهده دارد. عمده فعالیت جامه دان ایران ایر به شرح زیر میباشد:

  • رسیدگی و پیگیری جامه دان های نرسیده مسافرین
  • نگهداری و ارسال جامه دان های جامانده از پرواز خروجی به مقاصد مربوطه
  • جمع آوری جامه دان های جامانده در سالن ورودی و تحویل به گمرک بنا بر صلاحدید مسئولین مربوطه
  • ثبت گزارش چمدان های خسارت دیده و معرفی به ایرلاین مربوطه

(پس از رسیدن جامه دان به فرودگاه امام خمینی(ره) با توجه به درخواست ایرلاین مربوطه و سرویس دهی جامه دان بنا به درخواست مسافرین محترم به اقصی نقاط کشور و خارج از کشور نیز ارسال میشود)


نکات قابل توجه مسافرین محترم

  • مسافرین گرامی باید توجه داشته باشند معیار تعهدات خطوط هواپیمایی بر اساس وزن جامه دان و نه ارزش واقعی آن میباشد.
  • در صورت آسیب دیدگی و یا مفقودی جامه دان ها پرسنل هما با تشکیل پرونده مسافرین را جهت تعیین و دریافت خسارت به واحد حقوقی(بیمه) هما در ادارات مرکزی راهنمایی خواهند کرد.
  • در صورت نرسیدن جامه دان ها به مقصد ،پرسنل هما اطلاعات و مدارک لازم را از مسافرین اخذ و در سیستم مکانیزه پیگیری جامه دان ثبت خواهند کرد. این سیستم به صورت بین المللی با تمامی فرودگاههای دنیا مرتبط بوده و به محض پیدا شدن جامه دان ،پرسنل واحد مذکور مسافرین را مطلع خواهند کرد.
  • مسافرین باید در نظر داشته باشند به دلیل شباهت بسیاری از جامه دان ها از تعلق آنها به خود از طریق برچسب های روی جامه دان ها (تگ)و تطبیق آنها با رسید الصاقی اطمینان حاصل نمایند.همچنین در صورتی که جامه دان شما آسیب دیده ، ویا در صورت کسرموجودی و یا مفقودی مراتب را قبل از خروج از سالن به واحد امور جامه دان واقع در ترمینال ورودی اطلاع دهید.
  • جامه دان هنگام تحویل به کانتر باید دارای بسته بندی مناسب و استاندارد باشد.در غیر اینصورت شرکت هواپیمایی هیچ گونه مسئولیتی در خصوص آسیب بسته به عهده نخواهد داشت.اما چنانچه بسته به واحدترافیک هماتحویل داده و رسید(تگ) برای آن صادر گردد مشمول بیمه میشود.
  • اقلامی چون مواد فاسد شدنی و مواد آتش زا نباید داخل جامه دان تحویلی به کانتر قرار داده شود.
  • کلیه خطوط هواپیمایی از جمله هما هیچ گونه مسئولیتی در قبال مفقودی اقلام با ارزش مانند وجوه نقد،جواهرات و مدارک در جامه دان های پذیرش شده نخواهند داشت . لذا توصیه میگردد اینگونه اقلام را درون کیف دستی همراه خود به داخل کابین برده و با مراجعه به واحد پذیرش بار جهت راهنمایی در خصوص بیمه نمودن اقلام خود اقدام نمایید. (شرکتهای هواپیمایی که خدمات جامه دان آنها را شرکت ایران ایر انجام می دهد: لوفت هانزا، ترکیش، ایرعربیا، امارات، کویتی، قشم ایر، اتریشی، پگاسوس، فلای دبی، چاینا ساترن)
تلفن‌ها: 51007487 و 51007486 و51007478-021
ساعات کاری: ٢٤ ساعته
موقعیت مکانی: :سالن عمومی ورودی،BوA

مقصود از جامه دان کالاها و سایر اموالی است که مسافر در صورت نیاز و متناسب برای پوشیدن،استفاده،آسایش و راحتی در ارتباط با سفر با خود حمل مینماید. ابعاد جامه دان مسافر نباید بیش از ابعاد ذیل باشد:

  • 95CM طول
  • 75CM عرض
  • 45CM پهنا

و حداکثر وزن هر یک از جامه دان ها بیش از 32 کیلو گرم نباشد.هر یک از جامه دان های مسافر با مقیاس بیش از این ،جزء جامه دان های خارج از اندازه قرار گرفته و نیازمند صرف زمان بیشتری جهت روند گذر جامه دان از فرودگاه میباشد.ضمن اینکه هیچ ضمانتی برای مسافران دارای جامه دان های خارج از اندازه مبنی بر حمل و انتقال اینگونه جامه دان ها با همان پرواز خصوصا در صورت وجود حداقل زمان کانکشن MCTپیشنهادی در پروازهای ترانزیت و یا چک این مسافر در آخرین دقایق وجود ندارد. به مسافرین پیشنهاد میشود تا وجود هرگونه وسایل بزرگ و سنگین تحت عنوان جامه دان را با وزن بیش از 35کیلوگرم و یا ابعاد بیش از 203CM از قبل به اطلاع فرودگاه خروجی برسانند.این اطلاع رسانی به منظور اطمینان از انجام هماهنگی های لازم برای حمل و نقل این قبیل وسایل است. فقط کارمندان مرتبط با پرداخت خسارت بار ملزم به گفتگو در ارتباط با پرداخت مالی خسارات میباشند،در هر حال سایر کارمندان هم از شرایط قانونی هواپیمایی آگاه میباشند. مسئولیت هواپیمایی در قبال پرداخت خسارت محدود میباشد و بر اساس وزن جامه دان گمشده،آسیب دیده،دزدیده شده و یا تاخیر در زمان ترانزیت محاسبه میگردد. بر اساس قرارداد مسئولیت گم شدن پول،جواهرات و یا موارد مشابه با ارزش در جامه دان چک شده مسافر بر عهده هواپیمایی نیست زیرا حمل این قبیل وسایل فقط توسط مسافر و در کابین مسافری امکان پذیر است.

هر یک از جامه دان های پذیرش شده مسافر توسط هواپیمایی باید دارای تگ قابل مشاهده با اطلاعات نام مقصد مسافر بر روی سطح خارجی بسته باشد. تمام لیبل ها و تگ های قدیمی باید از روی هر بسته از جامه دان مسافر در زمان چک این برداشته شود.

مسافرین محترم در تمامی طول سفر، در حفظ و نگهداری رسید جامه دان (تگ بار) خود که از واحد ترافیک ایستگاه مبدأ دریافت نموده اند کوشا باشند تا در صورت عدم دریافت بار و یا خسارت احتمالی بتوانند آن را جهت پیگیری به واحد جامه دان ارائه دهند، همچنین به علت شباهت جامه دان ها به یکدیگر برچسب موجود بر روی جامه دان خود را با رسید تحویلی کانتر (تگ بار) چک کرده و از صحت بار خود اطمینان حاصل نمایند.

توضیح اینکه:مسافرینی که وارد فرودگاه امام خمینی(ره) میشوند و ساکن شهرستان میباشند اگر جامه دان آنها دچار آسیب شود برای جبران خسارت و غرامت یا تعمیر فقط در تهران جبران خسارت نمایند. در غیر اینصورت شرکت در شهرستان ها هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت. (شرکتهای هواپیمایی که خدمات جامه دان آنها را شرکت کوشا کیش انجام می دهد:شرکتهای هواپیمایی آذربایجانی، زاگرس، آتا، کیش ایر، تاجیک ایر)

تلفن‌ها: 55677982-02151007035
ساعات کاری: ٢٤ ساعته
ایمیل: ika.lost.found@hamrah.aero
موقعیت مکانی:سالن عمومی پروازهای ورودی.جنب جامه دان ایران ایر، BوA
طراحی سایت